
1                                                          International Journal of Politics and Media 3(1) (2024) 1-6

International Journal of Politics and Media

RESEARCH ARTICLE

Resistance Media in Lebanon: The Case of Al Manar and Al Mayadeen

3(1) (2024) 1-6

AbstractCorresponding Author: Mrinalini Ghosh
Assistant Professor, Department of 
English, G. B. Mahavidyalaya, Coochbehar, 
West Bengal, India.
Email: mrinalini.ghosh@gmail.com

Articleinfo
Received: 13 January 2024
Accepted: 18 March 2024

Keywords: Hezbollah Narrative, 
Media Control, Freedom of Speech, 
Israeli-Palestinian Conflict, Resistance & 
Occupation, Globalized Media Landscape

How to cite this article: Mrinalini Ghosh. 
(2024). IResistance Media in Lebanon: 
The case of Al Manar and Al Mayadeen, 
International Journal of Politics and 
Media, 3(1), 1-6 Retrieved from https://
ijpmonline.com/index.php/ojs/article/
view/46

This study focuses on a 2012 interview between Julian Assange and Sayyid Hasan 
Nasrallah, leader of the Lebanese resistance organization Hezbollah. The analysis 
explores how the interview platform, World Tomorrow, provided a space for Nasrallah 
to articulate his group's narrative regarding their resistance activities against Israeli 
occupation and their views on the Palestinian struggle. The conversation delves into 
the historical context of Hezbollah's emergence, the war in Syria, and the rationale 
behind the U.S. government's efforts to block Hezbollah's media network, Al Manar. 
This case highlights the tension between freedom of speech and state control of 
information, particularly when dealing with designated terrorist organizations.
The backdrop for the interview is the broader context of the Israeli-Palestinian 
conflict and the concept of a "Greater Israel" envisioned by some within Israeli 
governance. The success of Hezbollah's resistance tactics in forcing Israel's 
withdrawal from South Lebanon in 2000 and their further military resistance during 
the 2006 invasion solidified their image as a potent force against Israeli occupation. 
This stands in stark contrast to the portrayal of Hezbollah as a terrorist organization 
by Western powers. The analysis examines how Al Manar functions as a tool for 
Hezbollah's resistance efforts, specifically by countering the dominant narrative of 
Israeli invincibility and promoting a perspective of Palestinian liberation. The study 
contributes to the understanding of how media platforms can be utilized by non-
state actors to challenge established narratives and garner support for their cause in 
a globalized media environment.

Mrinalini Ghosh a*

OPEN ACCESS

aAssistant Professor, Department of English, G. B. Mahavidyalaya, Coochbehar, West Bengal, India.
.

1. Introduction
In January 2012 Julian Assange, the founder of 

Wikileaks, announced that he was about to launch a 
series where he would interview international figures 
who had emerged as “key political players, thinkers and 
revolutionaries” (Wikileaks, 2012). When the first episode 
of World Tomorrow or The Julian Assange Show aired on 
RT on 17th April of that year, the guest was Sayyid Hasan 
Nasrallah, Secretary-General of Lebanon’s resistance 
organization, Hizbullah (Hizb Allāh). The leader of this 
resistance organization that had emerged in the aftermath 
of the Israeli invasion of Lebanon in 1982, Nasrallah, joined 
Assange from an unknown location, with the interview 
being conducted through a video call. 

The conversation covered topics ranging from the 
history behind the emergence and existence of Resistance 
elements in Lebanon, the war in Syria, the idea and vision 
for an independent Palestinian state and Sayyid Hasan 
Nasrallah’s own background and ideological influences 
growing up in a multicultural community with a large 
presence of Palestinian refugees from the Nakba. About 
halfway through the interview, Assange touched upon the 
subject of Al Manar, the ‘international media network” run by 
Hizbullah. He asked why the United States government was 

blocking the airing of Al Manar in the US, the self-proclaimed 
“bastion of free speech”. Nasrallah’s reply pointed out the 
necessity on the part of the government of the United States 
to control the narrative on Hizbullah which they wanted to 
identify as a terrorist organization. 

Sayyid Hasan Nasrallah and his organization Hizbullah 
emerged as a significant force in the resistance to the Zionist 
project in West Asia in 2000 when the activities of the 
resistance in Lebanon led to Israel ending their occupation of 
Lebanese territories. The Israeli military and its ally, the South 
Lebanon Army (SLA), a militia made of Christian Maronites in 
Lebanon, had jointly maintained the occupied territories as a 
security zone. This was also necessary to secure vital water 
reserves situated in Lebanon for the use of Israel. (Amery, 
1998) Furthermore, as has been declared by many prominent 
members of Israeli governance, this move was aligned with the 
military-architectural project of Zionism, the establishment 
of a Greater Israel, a territory that is based on the kingdom 
built by the Biblical figure of David which includes apart 
from the whole of Palestine, parts of Egypt, Lebanon, Syria, 
Iraq, Jordan and Saudi Arabia. The guerilla resistance led by 
Hizbullah however had turned this into a costly endeavor 
leading to great public debate within Israeli governance. The 
decision to end the occupation of Southern Lebanon came 

© The Author(s). 2024 Open Access This article is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (http://creativecommons.
org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and non-commercial reproduction in any medium, provided you give appropriate credit to the original 
author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons license, and indicate if changes were made. The Creative Commons Public Domain Dedication waiver 
(http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/) applies to the data made available in this article, unless otherwise stated.

DOI:10.26524/ijpm.3.1



 International Journal of Politics and Media 3(1) (2024) 1-62

Mrinalini Ghosh (2024)

at the back of domestic pressure since the unprecedented 
number of military casualties incurred by Israel in the 
guerilla war that they faced from the Resistance had led to 
questions being raised from within Israeli society as well 
as the government on the viability of what was turning into 
a costly war. The lives of Israeli soldiers were not deemed 
worth paying for the uncertain peace that the military was 
hoping to achieve. Occupying Lebanon had turned into 
Israel’s “Vietnam”. (Kaye, 2002-2003) However, it was the 
2006 Israeli invasion of Lebanon that firmly established 
Hizbullah as capable of resisting the military aggression of 
a Israeli army that was technologically and financially far 
superior to them. Israel invaded Lebanon for 34 days with 
the declared objective of eradicating Hizbullah and for the 
first time they were met with “a credible and determined 
resistance force”. Israel in their policy of “disproportionate 
use of force” succeeded in destroying civil infrastructure 
in Lebanon, bombing hospitals, and homes, killing a 
thousand Lebanese civilians and displacing over a million 
people. However, at the same time the war “shattered the 
myth of Israeli invincibility and impregnability”. (Hussain, 
2007) The image of Hizbullah and its Secretary-General 
Hasan Nasrallah had become synonymous with Lebanese 
resistance to Zionist aggression. While for Israel, the United 
States and other Western allies, the organization and its 
leaders were terrorists, for Lebanon, occupied Palestine 
and much of West Asian society, they were liberators. 
(Jaber, 1997) (Hussain, 2007) The television channel Al 
Manar TV, owned by Hizbullah, saw itself as part of the 
organisation’s resistance against Israeli aggression and 
described itself as the “first Arab establishment to stage an 
effective psychological warfare against the Zionist enemy”. 
(Fontan, 2004)

The Al Manar TV, meaning “beacon” in Arabic, was 
one of approximately fifty television channels that emerged 
as mouthpieces of the various factions involved in the 
civil war in Lebanon (1975-90). (Harmon & Bowdish, 
2018) The channel which was the media arm of the Shiite 
Resistance group, started broadcasting in June 1991 from 
Beirut. (Alagha, 2013) At the time of the civil war, Lebanon 
did not have any broadcasting law since the only channel 
that had officially operated since 1952 was Tele-Liban, 
the state-owned television station. However, in response 
to the growing number of private channels, in October 
1994 the government passed the first broadcasting law 
in Lebanon, possibly the first such endeavour in the Arab 
world, the Audiovisual Information Law. (Nasser, 1996) 
This law allowed the licensing of private television and 
radio stations, putting an end to the official monopoly of 
Tele-Liban. By 1997, Al Manar received its broadcasting 
license in April 2000, the channel was granted government 
permission to venture into satellite transmission. (Harmon 
& Bowdish, 2018)

The role of Al Manar in Hizbullah’s strategy of 
resistance against Israel was acknowledged by Israelis as 
early as 1998 when the head of the Golani regiment serving 
in South Lebanon at the time, Gen. Kobi Maroum, wrote, 
“We are less qualified in one respect: the propaganda. They 
are trying to hit our weak points and we have to hit back.” 
(Harb Z. , 2009) The legitimacy given to any statement 
put forward by the Israeli government or the military 
through their amplification by their Western allies had 

long necessitated a platform for a counter-narrative from 
the perspective of the Lebanese Resistance and it had finally 
found it in Al Manar. 

Researchers studying Hizbullah’s media presence have 
identified the meticulous effort put into the development of 
media strategies on the part of the organisation. Muhammad 
Mohsen points out that since the early 1990s a clear media-
related plan can be observed which coalesced and sharpened 
after the 1996 conflict with Israel when the Israelis launched 
Operation Grapes of Wrath intending to destroy Hizbullah’s 
presence in southern Lebanon. The conflict ended with 
Israel unleashing massive destruction of civilian life and 
infrastructure in Lebanon. However, Hizbullah not only was 
not destroyed but also emerged as a resistance force that 
now resonated with the wider society. The military wing 
of Hizbullah, Islamic Resistance, was now the recipient of 
solidarity from “Lebanese of all religions, sects and classes” 
(Jaber, 1997). Hala Jaber points out that Hizbullah had found 
support even within the Christian Maronite community. 
According to Mohsen, faced with a wider audience that lay 
beyond their immediate members and earlier support base, a 
shift came in their approach to the media. In an interview with 
Zahera Harb in 2004, he stated, “They became more organized 
and precise in the content and style of the messages.” (Harb 
Z. , 2009) Not only were they giving interviews to foreign 
reporters but they used French and English-speaking 
members to explain Hizbullah’s position on the Arab-Israeli 
conflict. (see Zahera Harb’s work for a detailed study of Al 
Manar’s role as part of a combined media strategy that would 
be employed alongside the military achievements of the 
organisation).

In 2000, Hizbullah’s legitimacy as a political entity in 
Lebanon catapulted with the almost overnight retreat of the 
Israeli military from the territories it had occupied in Southern 
Lebanon for 22 years since the invasion in 1982. Lebanon was 
liberated and it had been achieved not by the Lebanese army 
but rather through the actions of the Resistance through a war 
of attrition. The withdrawal was celebrated as a defeat of the 
Israeli army at the hands of Hizbullah and Mohsen sees this as 
an almost climax of Hizbullah’s media management. (Harb Z. , 
2009) His sentiment finds resonance in a statement made by 
Hassan Eiz-Addine who served as the Head of Media Relations 
for Hizbullah from 2001 to 2004. In an interview to Harb, he 
said that the years between 1997 and 2000 that “preceded 
the liberation” were crucial and perceived as a “countdown 
to victory”. (Harb Z. , 2009) Throughout this period, Al Manar 
remained an intrinsic part of this media strategy along with 
the newspaper, al-Ahed, which meant “pledge” and the radio 
station, “al-Nour, which meant “light”. (Matar, 2015) The 
media plan was developed with the help of a team of experts 
in political propaganda and psychological warfare as revealed 
to Harb in an interview by one of the experts involved who 
chose to remain anonymous for security reasons. The 
team drew inspiration from the models of media strategies 
developed during the anti-imperialist struggle in Vietnam 
and Granada. Individuals such as Muhammad Haidar or Nayef 
Krayem who had served as head of Al Manar TV were closely 
connected to Hizbullah with Haidar being a member of the 
Political Bureau and Krayem having previously headed the 
“Education Mobilisation” program of the organisation. (Harb 
Z. , 2009) (Alagha, 2013) 

By 2006, when Israel invaded Lebanon, the media had 



 International Journal of Politics and Media 3(1) (2024) 1-6 3

Mrinalini Ghosh (2024)

become an integral part of the conflict with Israeli political 
analysts referring to the military invasion as “Israel’s 
first “media-tized” war”. (Harmon & Bowdish, 2018) The 
greater legitimacy that the Israeli narrative garnered on the 
international stage was upset by Hizbullah’s strategy which 
according to Zahera Harb, opted for “defensive as opposed 
to offensive, and integrative rather than subversive, forms 
of propaganda.” (Harb Z. , 2009) One of the key elements of 
this was the use of what was described by the Al Manar and 
Hizbullah media personnel as “media traps”. (Harb Z. , 2007) 
A “media trap” referred to the release of footage of actual 
military engagement captured by the cameramen working 
with the Resistance. The footage would be released to 
counter false claims made by Israel thereby clearly showing 
them to be lying especially when it came to admitting losses 
taken by the Israeli forces. This would not only erode Israel’s 
reputation as an invincible military power but also as a 
credible source of information. At present, the Palestinian 
Resistance are employing a similar strategy where both 
the claims made by Israel regarding what happened on 
October 7th, 2023 during the Operation Al Aqsa Flood as 
well as their declarations of military triumph in the Gaza 
ground invasion, have been consistently countered with 
actual camera footage released by Hamas, Islamic Jihad 
and the Popular Front for the Liberation of Palestine, 
three of the several groups comprising the Palestinian 
Resistance that had launched the Operation Al Aqsa Flood. 
(El Internacionalista, 2023) (Harb H. , 2023)

Apart from Al Manar, in June 2012, a second satellite 
television channel aligned with Hizbullah came into being 
which was named Al Mayadeen, meaning the “town square”. 
The channel was jointly founded by former Al Jazeera head 
in Lebanon, Ghassan bin Jeddou and Nayef Krayem, former 
head of Al Manar. According to Sayyid Ibrahim al-Musawi, 
head of Hizbullah’s Media Relations in 2013, Krayem had 
been earlier removed from the position of the director of Al 
Manar TV for publishing “without permission controversial 
material on the party”. (Alagha, 2013) While in the case of 
Al Manar TV, the ownership of the channel is very clear, the 
case of Al Mayadeen has been less so.  

From its very inception, Al Mayadeen brought a more 
sophisticated and sleek presentation that had come to 
be associated with the Qatari-owned television channel 
Al Jazeera. Unlike Al Manar which has been branded as 
a terrorist propaganda outlet and banned in countries 
such as the United States, Canada, Germany and France, 
Al Mayadeen has so far enjoyed a wider reach despite 
being criticized by certain parties for giving a platform 
to “Hezbollah and Holocaust denial material” (Sacerdoti, 
2022). It is often cited for news on regional developments 
and has on-the-ground reporters in countries outside the 
region such as in Russia, United States, Iran and Venezuela. 
One of its founders, Ghassan bin Jeddou had originally 
been part of Al Jazeera which he had resigned from owing 
to differences over the selective coverage of the Arab 
Spring on the channel. This had prompted the newly 
formed Al Mayadeen to be labelled as “anti-Al Jazeera”. 
(France24, 2012) While Al Jazeera had made its mark in the 
international arena by its journalistic line which at times 
stood in contradiction to the Washington Consensus, Al 
Mayadeen’s attention and coverage of radical movements 
and developments in the Global South, reveals an aspect of 

international news which had remained ignored. Like Al 
Manar, Al Mayadeen too is available in English, French and 
Spanish apart from the Arabic version. The slogan of the 
channel is translated as “Reality as it is” and the channel 
identifies itself as a pan-Arab network with an audience 
in much of the Arab world. Their audience is not limited 
to Lebanon, where it certainly commands a considerable 
viewership but also has programmes that showcase 
developments in other parts of the world. 

On Al Mayadeen’s website (https://english.
almayadeen.net/), a statement on their public policy 
is laid out with great clarity. Apart from the expected 
avowals of commitment to professional ethics and rigour, 
certain statements reveal its ideological alignment with 
the Resistance against Zionism. For instance, the network 
states it “is keen on the solidarity of the Islamic world 
and communicates with the world from the position of 
affiliation.” (Al Mayadeen) Solidarity is extended to the 
oppressed “wherever they are.” (Ibid.) The network rejects 
discrimination based on race, ethnicity, religion or sectarian 
grounds and then goes on to explain its perspective on the 
national liberation of Palestine.

“Our network sees the Palestinian issue as a title 
of national liberation, and its presence is central to our 
channel. Our network deals with the Palestinians as one 
people whether they are at home or in the diaspora, and 
perceives them as a whole, including the Palestinians of 
the forty-eight lands. The file of prisoners inside “Israeli” 
prisons has received constant attention and has been 
widely covered by Al Mayadeen.

Our network rejects any foreign domination and 
supports the right of people to resist occupation, especially 
the “Israeli” occupation of Palestine and the Arab lands.” 
(Al-Mayadeen, Al Mayadeen- About Us)

It should be noted that “Israeli” is mentioned within 
quotation marks that goes against the global trend of 
normalization of the continued occupation of Palestinian 
territories. Furthermore, this is in keeping with the 
awareness of the way language is employed that Media 
Relations arm of Hizbullah had demonstrated from a 
very early stage. Mouafaq Jammal, the Press Officer of 
the organization from 1996 to 2000, had told Harb in an 
interview in 2000 about the importance of language in 
countering Israeli propaganda.

“We were aiming to try to convince media 
organizations worldwide to change the term terrorists 
into fighters seeking to liberate their own occupied land, 
the word gangs into resistance groups, the phrase terrorist 
attacks into resistance operations. (Harb Z. , 2009)

The news available on both Al Manar and Al Mayadeen 
covers events occurring across the globe with particular 
attention to resistance movements. Owing to this, videos 
released by the Palestinian Resistance or Ansar Allah in 
Yemen are regularly published on the websites of these 
networks. In Occupied Palestine, Hamas has a channel called 
Al Aqsa TV launched in 2006  (https://www.elahmad.com/
tv/alaqsa_tv_live.php) which broadcasts solely in Arabic. 
The videos of the Palestinian Resistance engaging with the 
Israeli army in Gaza that are first published on this channel 
are then picked up by Al Mayadeen, thereby reaching a 
wider audience. Speeches of Abu Obaida, the spokesperson 
of the Al Qassam Brigades, the military wing of Hamas, are 



 International Journal of Politics and Media 3(1) (2024) 1-64

Mrinalini Ghosh (2024)

reported through Al Manar and Al Mayadeen. In the videos 
released by Hamas, they often use red triangles pointing 
downwards to mark out the Merkava tanks or Israeli 
soldiers that were attacked by Hamas fighters. These red 
target symbols have now become a symbol of resistance 
against the Zionist occupation in social media networks 
particularly in the Arab world. (Figure 1) Similarly, the 
Ansar Allah in Yemen has a website in Arabic (http://
ansarallah.com/). They also had a spate of YouTube 
channels which were removed by Google in 2021. (Middle 
East Monitor, 2021) At present, Yemen has garnered a lot of 
attention owing to its principled stance related to blocking 
Israeli ships or ships headed for Israel as a deterrent to 
the Israeli genocide of Palestinian civilians in Gaza. It is 
through Al Mayadeen that statements from the Ansar Allah 
are published which are then picked up by other news 
networks.

Sebastian Morales in his study of the alternative 
media emerging from the Global South, has pointed out 
that increasing number of collaborations can be found 
taking place between news networks such as RT (Russia), 
CGTN (China), Telesur (Latin American network based in 
Venezuela) and Al Mayadeen (pan-Arab network based in 
Lebanon). (Morales, 2022) To this list can be added PressTV 
(https://www.presstv.ir/), Iran’s first international news 
network broadcasting in English that was launched in 
June 2007. Such collaborations while still lacking the 
reach and credibility of news networks such as the British 
Broadcasting Corporation or Fox News, are fast becoming 
the foundation of a counter-hegemonic perspective that 
can frame international events beyond the influence 
of the Western powers. This was revealed in a farcical 
manner when the website X (formerly known as Twitter), 
newly-acquired by the billionaire Elon Musk, began to 
identify accounts held by news outlets from countries 
such as the United States, United Kingdom, Australia and 
Canada, as “State-affiliated media”. Earlier this was done 
to news outlets from Russia or China alone. The uproar 
from Western news portals was such that NPR (United 
States) and CBC (Canada) even ended up suspending 
their accounts for a while. This label was later changed to 
“Government-funded” and then finally X chose to do away 
with such labels altogether, be it for Chinese or American 
news organisations. (Levenson, 2023)    

Since July 2023, Al Mayadeen has entered an 
agreement with the Venezuelan television channel, VTV, 
whereby the Venezuelan show ‘Con Maduro Mas’ (With 
Maduro and More) is broadcast on Al Mayadeen as well. 
This is a weekly programme which has the Venezuelan 
president discuss issues of the day and where he addresses 
the people directly. (Al-Mayadeen, 2023) By streaming 
the show in the Arab world, Al Mayadeen would allow the 
audience to learn about the Latin American country and 
society from a perspective different from that of the United 
States and Europe. 

In 2013, Al Mayadeen had participated in Cuba’s Radio 
and Television Festival. In December 2023, the network 
has signed an agreement with Aleida Guevara whereby 
she would host a show called ‘Simply with Aleida Guevara’. 
This show will cover current events as well as personal 
reminiscences. In a statement, the network declared, “Once 

again, the pan-Arab channel Al Mayadeen offers its platforms 
to Cuba and its revolution…. the voice of the Cuban woman, 
internationalist and revolutionary will reach Arab and Latin 
American audiences through its screen, websites and social 
networks.”. (Al Mayadeen English, 2023)

Julian Assange in his interview of Hasan Nasrallah in 
2012, had added almost as a provocation, “Why do you think 
the US government is so scared of Al Manar?”  At the time, the 
Secretary General of Hizbullah had replied,

“They want to be able to tell people that Hizbullah is a 
terrorist... is a terrorist organisation, it kills and it murders, 
but they won't let people listen to us. For example, if there was 
a just trial then at the very least the defendant should have 
an opportunity to defend themselves, but the... but the US 
administration... We are accused but we don’t even have that 
very basic right, which is to defend ourselves and to give our 
argument to the peoples of the world. So, they are preventing 
this voice from reaching.” (Episode 1: Nasrallah)

At a time when the world is witnessing a shift in 
long-established power balances, Sayyid Hasan Nasrallah, 
recognized as leader of a terrorist organization in the United 
States and the United Kingdom, made a speech in early 
November after the launch of the Operation Al Aqsa Flood by 
the Palestinian Resistance. His much-anticipated speech was 
covered not only by Al Manar or Al Mayadeen, but news outlets 
such as the BBC and the CNN. While coverage of the speech in 
the West was framed by the Washington attitude towards the 
Lebanese Resistance, on the internet, users could live stream 
the speech or watch a recorded version on Al Mayadeen, Al 
Manar, Al Jazeera or PressTV. One can only speculate on how 
well the United States administration’s efforts to block Al 
Manar are going.

Conflict of Interest: The author has no conflicts of interest to 
declare. 

Funding : The author has not received any grant or financial 
support for this research.

References
1.	 Al Mayadeen English. (2023, December 3). Al Mayadeen 

offers its platforms to Cuba, Cuban Revolution: Havana. 
Retrieved December 27, 2023, from Al Mayadeen 
English: https://english.almayadeen.net/news/politics/
al-mayadeen-offers-its-platforms-to-cuba--cuban-
revolution

2.	 Alagha, J. (2013, Spring). Review Article: Hezbollah: A 
History of the "Party of God" by Dominique Avon, Anaïs-
Trissa Khatchadourian, Jane Marie Todd. Islamic Studies, 
52(01), 75-100.

3.	 Al-Mayadeen. (2023, July 24). 'With Maduro and More': 
A direct link between president, people. Retrieved 
December 27, 2023, from Al-Mayadeen English: https://
english.almayadeen.net/news/politics/with-maduro-
and-more:-a-direct-link-between-president-people

4.	 Al-Mayadeen. (n.d.). Al Mayadeen- About Us. Retrieved 
December 27, 2023, from Al Mayadeen: https://english.
almayadeen.net/aboutus

5.	 Amery, H. A. (1998, January). The role of water resources in 
the evolution of the Israeli-Lebanese border. GeoJournal, 
44(1), 19-33.



 International Journal of Politics and Media 3(1) (2024) 1-6 5

Mrinalini Ghosh (2024)

6.	 El Internacionalista. (2023, October 7). Comunicado 
Emitido por las Brigadas Mártir Abu Ali Mustafa, 
el ala militar del Frente Popular para la Liberación 
de Palestina. Retrieved December 27, 2023, from 
El Internacionalista: https://elinternacionalista.
net/comunicado-emitido-por-las-brigadas-martir-
abu-ali-mustafa-el-ala-militar-del-frente-popular-
para-la-liberacion-de-palestina/?fbclid=IwAR2w_
i g 7 _ f n K Kq RW M K L 4 j M N k 0 C 9 P w p pv B l 4 h o 1 -
RV0DYrtsPnj9GCf-_8PE&noamp=available

7.	 Episode 1: Nasrallah. (n.d.). Retrieved December 27, 
2023, from Wikileaks World Tomorrow: https://
worldtomorrow.wikileaks.org/episode-1.html

8.	 Fontan, V. C. (2004). Power, NGOs and Lebanese 
Television: a Case Study of Al-Manar TV and the 
Hezbollah Women’s Association. In N. Sakr, Women 
and Media in the Middle East (pp. 162-179). London: 
I.B. Taurus. doi:10.5040/9780755604838.ch-010

9.	 France24. (2012, June 12). ‘Anti-Al Jazeera’ channel 
Al Mayadeen goes on air. Retrieved December 27, 
2023, from France 24: https://www.france24.com/
en/20120612-al-mayadeen-new-anti-al-jazeera-
channel-media-lebanon-syria

10.	 Al Mayadeen English. (2023, December 3). Al 
Mayadeen offers its platforms to Cuba, Cuban 
Revolution: Havana. Retrieved December 27, 
2023, from Al Mayadeen English: https://english.
almayadeen.net/news/politics/al-mayadeen-offers-
its-platforms-to-cuba--cuban-revolution

11.	 Alagha, J. (2013, Spring). Review Article: Hezbollah: 
A History of the "Party of God" by Dominique Avon, 
Anaïs-Trissa Khatchadourian, Jane Marie Todd. 
Islamic Studies, 52(01), 75-100.

12.	 Al-Mayadeen. (2023, July 24). 'With Maduro and 
More': A direct link between president, people. 
Retrieved December 27, 2023, from Al-Mayadeen 
English: https://english.almayadeen.net/news/
politics/with-maduro-and-more:-a-direct-link-
between-president-people

13.	 Al-Mayadeen. (n.d.). Al Mayadeen- About Us. 
Retrieved December 27, 2023, from Al Mayadeen: 
https://english.almayadeen.net/aboutus

14.	 Amery, H. A. (1998, January). The role of water 
resources in the evolution of the Israeli-Lebanese 
border. GeoJournal, 44(1), 19-33.

15.	 El Internacionalista. (2023, October 7). Comunicado 
Emitido por las Brigadas Mártir Abu Ali Mustafa, 
el ala militar del Frente Popular para la Liberación 
de Palestina. Retrieved December 27, 2023, from 
El Internacionalista: https://elinternacionalista.
net/comunicado-emitido-por-las-brigadas-martir-
abu-ali-mustafa-el-ala-militar-del-frente-popular-
para-la-liberacion-de-palestina/?fbclid=IwAR2w_
i g 7 _ f n K Kq RW M K L 4 j M N k 0 C 9 P w p pv B l 4 h o 1 -
RV0DYrtsPnj9GCf-_8PE&noamp=available

16.	 Episode 1: Nasrallah. (n.d.). Retrieved December 27, 
2023, from Wikileaks World Tomorrow: https://
worldtomorrow.wikileaks.org/episode-1.html

17.	 Fontan, V. C. (2004). Power, NGOs and Lebanese 
Television: a Case Study of Al-Manar TV and the 
Hezbollah Women’s Association. In N. Sakr, Women 

and Media in the Middle East (pp. 162-179). London: 
I.B. Taurus. doi:10.5040/9780755604838.ch-010

18.	 France24. (2012, June 12). ‘Anti-Al Jazeera’ channel 
Al Mayadeen goes on air. Retrieved December 27, 
2023, from France 24: https://www.france24.com/
en/20120612-al-mayadeen-new-anti-al-jazeera-
channel-media-lebanon-syria

19.	 Halliday, J. (2012, January 24). Julian Assange to 
host own TV show. Retrieved from https://www.
theguardian.com/: https://www.theguardian.com/
media/2012/jan/24/julian-assange-host-tv-show

20.	 Harb, H. (2023, October 15). Al-Aqsa Flood: Imperialism, 
Zionism and Reactionism in the 21st Century. Retrieved 
December 27, 2023, from Ebb Magazine: https://www.
ebb-magazine.com/essays/al-aqsa-flood

21.	 Harb, Z. (2007). Liberation Propaganda: Lebanese 
Media Campaigns against the Israeli Occupation of 
South Lebanon (1996-2000). Cardiff: Cardiff School of 
Journalism, Media and Cultural Studies.

22.	 Harb, Z. (2009). Aiming at Liberation:Al-Manar 
Media Campaigns against the Israeli Occupation 
of Southern Lebanon (1998–2000). Middle East 
Journal of Culture and Communication, 2, 51-75. 
doi:10.1163/187398609X430615

23.	 Harmon, C. C., & Bowdish, R. G. (2018). Television: 
Hezbollah’s Al-Manar. In R. G. Christopher C. Harmon, 
The terrorist argument : modern advocacy and 
propaganda (pp. 87-108). Brookings Institution Press.

24.	 Hussain, N. (2007, January-June). The Israel-Lebanon 
War and Its Implications for Regional Security. Policy 
Perspectives, 4(1), 561-585. doi:https://www.jstor.
org/stable/42909160

25.	 Jaber, H. (1997). Hezbollah: Born with a Vengeance. 
New York: Columbia University Press.

26.	 Kaye, D. D. (2002-2003). The Israeli Decision to 
Withdraw from Southern Lebanon: Political Leadership 
and Security Policy. Political Science Quarterly, 117(4), 
561-585.

27.	 Levenson, M. (2023, April 21). Twitter Removes 
‘Government-Funded’ Labels From Media Accounts. 
Retrieved December 27, 2023, from The New York 
Times: https://www.nytimes.com/2023/04/21/
technology/twitter-media-labels.html

28.	 Matar, D. (2015). Hassan Nasrallah: The cultivation 
of image and language in the making of a charismatic 
leader. Culture, Communication and Critique, 8(3), 
433-447.

29.	 Middle East Monitor. (2021, January 25). Yemen: 
YouTube closes 7 Houthi-affiliated channels. Retrieved 
December 15, 2023, from Middle East Monitor: https://
www.middleeastmonitor.com/20210125-yemen-
youtube-closes-7-houthi-affiliated-channels/

30.	 Morales, P. S. (2022). Counter-hegemonic collaborations 
or alliances of the underdogs? The case of TeleSUR 
with Al-Mayadeen, RT and CGTN. Global Media and 
Communication, 18(3), 365-382. doi:https://doi.
org/10.1177/17427665221125549

31.	 Nasser, W. (1996). Broadcasting Law in 
Lebanon. Arab Law Quarterly, 11(2), 161-164. 
doi:10.1163/157302596x00110

32.	 Sacerdoti, J. (2022, August 4). Jeremy Corbyn ‘must 



 International Journal of Politics and Media 3(1) (2024) 1-66

Mrinalini Ghosh (2024)

be expelled from Labour’ for appearing on extremist TV 
channel say campaigners. The Jewish Chronicle. Retrieved 
December 27, 2023, from https://www.thejc.com/
news/jeremy-corbyn-must-be-expelled-from-labour-for-
appearing-on-extremist-tv-channel-say-campaigners-
x2hpacmw

33.	 Wikileaks. (2012, January 23). New Assange TV Series. 
Retrieved from Wikileaks: https://wikileaks.org/New-
Assange-TV-Series.html


